Přehled změn v agenturním zaměstnávání od ledna 2024
K 1. lednu 2024 vstoupila v České republice v účinnost dlouho očekávaná novela zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti , která výrazně mění a zpřísňuje pravidla pro agenturní zaměstnávání. Tato legislativní úprava má za cíl zvýšit transparentnost a ochranu práv agenturních zaměstnanců, a zároveň posílit odpovědnost agentur práce. Vzhledem k početným změnám, jež mají potenciál významně ovlivnit každodenní provoz a činnost agentur práce, uvádíme níže přehled klíčových novinek a povinností, kterými jsou agentury práce v souladu s předmětnou novelou vázány.
Přesun agendy na Ministerstvo práce a sociálních věcí
Jednou ze zcela zásadních změn obsažených v předmětné novele je přesun agendy v oblasti zprostředkovávání zaměstnávání, zejména pak vydávání a odnímání povolení, z generálního ředitelství Úřadu práce na Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Od nového roku tedy musí agentury práce při řešení záležitostí a komunikaci se správními orgány mít tuto změnu na paměti, aby zajistily jejich úspěšné vyřízení. To se týká i povinnosti agentur práce podávat ministerstvu statistická hlášení vždy do 31. ledna každého kalendářního roku. Obsah těchto hlášení byl novelou rozšířen o povinnost informovat ministerstvo o (i) identifikaci uživatele, ke kterému byli zaměstnanci agentury práce dočasně přiděleni, a (ii) počet zaměstnanců podle skupin Klasifikace zaměstnání (CZ‑ISCO) zveřejněné Českým statistickým úřadem přidělených ke každému uživateli.
Definice odborné způsobilosti odpovědného zástupce
Ustanovení § 60 odst. 8 zákona o zaměstnanosti nově definuje požadavek odborné způsobilosti, který musí každý odpovědný zástupce povinně splňovat, jako soustavný osobní výkon činnosti v oblasti zprostředkování práce nebo v oblasti, pro kterou má být zprostředkování práce fyzickou osobou povoleno, v rozsahu nejméně 20 hodin týdně. Zároveň je fyzická osoba povinna získat odbornou praxi v období 10 let před podáním žádosti o povolení ke zprostředkování práce.
Pracovní poměr odpovědného zástupce
Zároveň s účinností od 1.1.2024 musí agentury práce, které jsou právnickými osobami, k žádosti o povolení ke zprostředkování zaměstnání přiložit také doklad o vzniku pracovního poměru s odpovědným zástupcem, pokud není členem statutárního orgánu, pokud tento pracovní poměr vznikne nejpozději ke dni právní moci rozhodnutí o vydání povolení ke zprostředkování zaměstnání, s pracovní dobou nejméně 20 hodin týdně.
Bezdlužnost a zvýšení částky povinné kauce
Nově přidané odstavce 14 a 15 ustanovení § 60 zákona o zaměstnanosti zároveň zakotvují jako podmínku pro vydání povolení ke zprostředkovávání zaměstnání bezdlužnost, která rovněž musí být splněna po celou dobu platnosti tohoto povolení. Ministerstvo práce a sociálních věcí má bezdlužnost agentur práce kontrolovat průběžně, a to alespoň jednou za 6 měsíců.
Za bezdlužnou se pro účely zprostředkování zaměstnání agenturami práce považuje osoba, která nemá evidován nedoplatek, s výjimkou nedoplatku, u kterého je povoleno posečkání jeho úhrady nebo rozložení jeho úhrady na splátky. Konkrétně se vyžaduje absence nedoplatků u Finanční správy, Celní správy, na pojistném a na penále na všeobecné zdravotní pojištění, a na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a na příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
Kauce uvedená v § 60b odst. 2 zákona o zaměstnanosti se nově zvyšuje z dosavadních 500.000,- Kč na 1.000.000,- Kč.
Osoba, které již bylo vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání před účinností této novely, musí do 3 měsíců ode dne účinnosti této novely (tj. do 1. 4. 2024) uhradit kauci do nové zákonné výše a doložit ministerstvu, že je bezdlužná. Potvrzení lze získat prostřednictvím účetních.
Bezúhonnost
Již dříve vyžadovaná bezúhonnost byla s účinností novely rozšířena i na další osoby působící v rámci struktury agentury práce. I nadále platí, že agentura práce nesmí být odsouzena pro úmyslný trestný čin nebo pro trestný čin proti majetku. Toto omezení se od 1. ledna 2024 vztahuje i na fyzické osoby, které jsou členy jejího statutárního orgánů nebo zástupci právnické osoby v takovém orgánu a rovněž na právnické osoby, které jsou členy ať už statutárního, nebo kteréhokoliv jiného orgánu agentury práce.
Označení sídla agentury práce
Novela současně v § 60a odst. 3 zákona o zaměstnanosti zakotvila povinnost viditelného označení sídla i pracoviště agentury práce jejím jménem, identifikačním číslem osoby (bylo-li jí přiděleno) a v případě podnikatele zapsaného do obchodního rejstříku obchodní firmou. Viditelné označení sídla musí být dodrženo nejen v době podání žádosti o vydání povolení ale rovněž po celou dobu trvání tohoto povolení.
Rozšíření důvodů pro odejmutí povolení
V rámci novely bylo doplněno hned několik nových důvodů, pro které bude Ministerstvo práce a sociálních věcí povinně odejímat povolení agenturám práce. Mezi tyto nově přidané důvody patří situace, kdy agentura práce:
a) umožní výkon nelegální práce
b) zastřeně zprostředkuje zaměstnání nebo totéž umožní
c) poruší zákaz diskriminace nebo nezajistí rovné zacházení, nebo
d) opakovaně neposkytne orgánům inspekce práce součinnost při kontrole.
Mezi tyto případy povinného odnětí povolení dříve patřily i případy, kdy agentura práce zprostředkovala zaměstnání v rozporu s dobrými mravy nebo jinak porušila povinnosti vyplývající ze zákona o zaměstnanosti. Novela je však přesunula do mezi případy nepovinného odnětí, kdy jsou konkrétní závažnost a důsledky tohoto porušení agenturou práce ponechány na uvážení ministerstva.
Skončení dočasného přidělení k výkonu práce
Zpřísnění úpravy podmínek výkonu zprostředkování zaměstnání se nedotklo pouze ustanovení zákona o zaměstnanosti ale mimo jiné také zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce . Nově tak v případech, kdy bude dočasné přidělení agenturního zaměstnance ukončeno jednostranným písemným prohlášením uživatele nebo zaměstnance, neskončí dočasné přidělení okamžikem doručení, jako to právní úprava umožňovala dříve, avšak přidělení skončí nejdříve 14. den po doručení tohoto prohlášení, čímž zákonodárce opět jasně deklaruje snahu zvýšit ochranu agenturních zaměstnanců.
Závěrem lze shrnout, že zákonodárce prostřednictvím novely podstatně zpřísnil podmínky pro výkon činnosti agentur práce, které tak čelí rostoucím administrativním požadavkům. Všechny agentury práce by tak měly pečlivě dbát na řádné plnění všech zákonných požadavků, aby se vyhnuly riziku odejmutí povolení k zprostředkování zaměstnání či jiným sankcím nejen ze strany Ministerstva práce a sociálních věcí.
Pro více informací ohledně povinností agentur práce v souvislosti s výše zmíněnou novelou se můžete obrátit na naši advokátní kancelář, kde vám rádi poskytneme podrobné právní poradenství.
Pro více informací nás kontaktujte na:
JUDr. Mojmír Ježek, Ph.D.
ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.
Betlémské nám. 6
110 00 Prague 1
e-mail: mojmir.jezek@ecovislegal.cz
www.ecovislegal.cz/en
ECOVIS ježek advokátní kancelář s.r.o.
Česká advokátní kancelář ECOVIS ježek se ve své praxi soustřeďuje především na obchodní právo, nemovitostní právo, vedení sporů, ale i financování a bankovní právo a poskytuje plnohodnotné poradenství ve všech oblastech, a tvoří tak alternativu pro klienty mezinárodních kanceláří. Mezinárodní rozměr poskytovaných služeb je zajištěn dosavadními zkušenostmi a prostřednictvím spolupráce s předními advokátními kancelářemi ve většině evropských zemí, USA a dalších jurisdikcích v rámci sítě ECOVIS působící v 75 zemích celého světa. Členové týmu advokátní kanceláře ECOVIS ježek mají dlouholeté zkušenosti z předních mezinárodních advokátních a daňových firem v poskytování právního poradenství nadnárodním korporacím, velkým českým společnostem, ale i středním firmám a individuálním klientům. Více informací na www.ecovislegal.cz.
Informace obsažené na této webové stránce jsou právnickou reklamou. Nepovažujte nic na této webové stránce za právní poradenství a nic na této webové stránce nepředstavuje vztah advokát-klient. Předtím, než začnete jednat o čemkoliv, o čem si na těchto stránkách přečtete, domluvte si právní konzultaci s námi. Dosavadní výsledky nejsou zárukou budoucích výsledků a předchozí výsledky neznamenají ani nepředpovídají budoucí výsledky. Každý případ je jiný a musí být posuzován podle vlastních okolností.