
Identifikace a registrace skutečného majitele (UBO) v Rakousku se řídí především zákonem o registru skutečných majitelů (WiEReG - Wirtschaftliche Eigentümer Registergesetz). Tato legislativa transponuje směrnice EU o boji proti praní peněz (AMLD) do rakouského práva a vytváří povinný rámec pro transparentnost společností.
Registr samotný, známý jako Registr skutečných majitelů (Register der wirtschaftlichen Eigentümer), je elektronický informační systém spravovaný Spolkovým ministerstvem financí a provozovaný prostřednictvím Unternehmensserviceportal (USP). Právní rámec vyžaduje, aby téměř všechny rakouské subjekty identifikovaly, ověřily a nahlásily své skutečné majitele. Většina rakouských právnických osob je povinna identifikovat, zaznamenat a udržovat aktuální informace o svých skutečných majitelích.
Kdo je skutečný majitel v Rakousku?
Podle rakouského zákona o registru skutečných majitelů (WiEReG) je skutečný majitel vždy fyzická osoba, která v konečném důsledku vlastní nebo kontroluje právnickou osobu.
U korporací je skutečný majitel typicky identifikován na základě vlastnictví nebo kontroly. Za prvé prostřednictvím materiálního vlastnictví, které je definováno jako fyzická osoba, která přímo nebo nepřímo drží více než 25% podíl v kapitálu nebo má více než 25 % hlasovacích práv.
Za druhé prostřednictvím kontroly, která se vztahuje k osobě, která vykonává rozhodující vliv na řízení právnické osoby jinými prostředky. Kontrola se automaticky předpokládá, pokud přímý nebo nepřímý vlastnický podíl jednotlivce překročí 50 %.
Pokud po vyčerpání všech přiměřených úsilí nelze skutečného majitele identifikovat na základě výše uvedených kritérií, zákon stanovuje náhradní mechanismus. V takových případech jsou fyzické osoby patřící k vrcholové úrovni řízení subjektu (např. jednatelé, členové představenstva) registrovány jako jeho skuteční majitelé.
Které subjekty musí registrovat svého skutečného majitele?
Povinnost registrovat skutečného majitele se vztahuje na většinu právnických osob se sídlem v Rakousku, včetně společností s ručením omezeným (GmbH), akciových společností (AG), společností (OG, KG), soukromých nadací (Privatstiftungen), sdružení a trustů spravovaných z Rakouska.
Zákon poskytuje určité výjimky, kde lze údaje o skutečném majiteli automaticky převést z jiných veřejných rejstříků. To se často týká subjektů s velmi jednoduchou vlastnickou strukturou, například GmbH, kde všichni akcionáři jsou fyzické osoby, které jsou také uvedeny v Obchodním rejstříku (Firmenbuch). Subjekt však zůstává odpovědný za přesnost těchto údajů.
Proces identifikace a registrace skutečného majitele v Rakousku
Proces zahrnuje jak správnou identifikaci skutečného majitele, tak jejich formální registraci elektronicky prostřednictvím federálního Unternehmensserviceportal (USP).
Lhůty pro registraci
Počáteční registrace musí být dokončena do čtyř týdnů od založení subjektu. Jakékoli následné změny údajů o skutečném majiteli musí být také nahlášeny do čtyř týdnů od zjištění změny.
Klíčovou charakteristikou rakouského systému je požadavek na každoroční přezkoumání a potvrzení přesnosti údajů o skutečném majiteli, i když nedošlo k žádným změnám.
Veřejný přístup k rakouskému registru skutečných majitelů (WiEReG)
Po rozhodnutí Evropského soudního dvora byl pozastaven neomezený veřejný přístup k rakouskému registru skutečných majitelů. Přístup je nyní udělován na základě prokázání "legitimního zájmu" (berechtigtes Interesse).
Zájemci musí podat formální žádost registračnímu úřadu a po schválení mohou nahlížet do následujících informací o skutečném majiteli:
- Celé jméno
- Datum narození
- Země bydliště
- Státní příslušnost
- Informace o povaze a rozsahu skutečného zájmu
Přístup vyžaduje zaplacení poplatku za každý výpis. Úřady a určité povinné subjekty, jako jsou banky a právníci, si zachovávají širší přístupová práva pro účely due diligence.
Důsledky nedodržení v Rakousku
Nedodržení povinností registrace skutečného majitele nese významné sankce, které mohou přímo ovlivnit provoz a finance společnosti.
Pokuty
Nehlášení nebo hlášení nesprávných informací je finančním deliktem. Za úmyslná porušení mohou být uloženy pokuty až 200 000 EUR a až 100 000 EUR za hrubě nedbalá porušení. Pokuty mohou být uplatněny na subjekt i jeho vedení.
Obchodní a finanční omezení
Povinné subjekty jako banky, právníci a notáři jsou povinni odmítnout vstup do obchodních vztahů nebo je musí ukončit se společnostmi, které nesplňují své povinnosti hlášení skutečného majitele. To může mít za následek zmrazení bankovních účtů a neschopnost provádět důležité transakce.
Vyloučení z veřejných zakázek a dotací
Společnost, která správně nezaregistrovala svého skutečného majitele, může být vyloučena z postupů veřejných zakázek. Ověření souladu s požadavky na skutečného majitele je standardním krokem před udělením veřejných zakázek nebo poskytnutím dotací.
Poškození pověsti
Sankcionování za nedodržení předpisů může vést k významnému poškození pověsti, což ovlivňuje vztahy s obchodními partnery, investory a finančními institucemi, kteří se spoléhají na přesnost registru skutečných majitelů pro svá vlastní hodnocení rizik.
Zajistěte si soulad s předpisy a vyhněte se pokutám v Rakousku
Správná identifikace vašeho skutečného majitele a zajištění jejich řádné registrace je kritickým právním požadavkem. Náš tým odborníků poskytuje komplexní službu, která pokrývá jak identifikaci skutečného majitele na základě vaší specifické podnikové struktury, tak kompletní zpracování registračního procesu.
Svěřením tohoto úkolu nám si můžete být jisti svou kompatibilitou a vyhnout se závažným pokutám spojeným s jakýmikoli chybami.
Pro více informací nás kontaktujte:
ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.
Betlémské nám. 6
110 00 Praha 1
e-mail: mojmir.jezek@ecovislegal.cz
www.ecovislegal.cz
O ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.:
Česká advokátní kancelář ECOVIS ježek se ve své praxi soustřeďuje především na obchodní právo, nemovitostní právo, vedení sporů, ale i financování a bankovní právo a poskytuje plnohodnotné poradenství ve všech oblastech, a tvoří tak alternativu pro klienty mezinárodních kanceláří. Mezinárodní rozměr poskytovaných služeb je zajištěn dosavadními zkušenostmi a prostřednictvím spolupráce s předními advokátními kancelářemi ve většině evropských zemí, USA a dalších jurisdikcích v rámci sítě ECOVIS působící v 75 zemích celého světa. Členové týmu advokátní kanceláře ECOVIS ježek mají dlouholeté zkušenosti z předních mezinárodních advokátních a daňových firem v poskytování právního poradenství nadnárodním korporacím, velkým českým společnostem, ale i středním firmám a individuálním klientům. Více informací na www.ecovislegal.cz.