
Identifikace a registrace skutečného majitele (UBO) v Maďarsku se řídí především zákonem LIII z roku 2017 o prevenci a potírání praní peněz a financování terorismu (AML zákon) a specifickým zákonem XLIII z roku 2021 (UBO zákon). Tato legislativa transponuje směrnice EU o boji proti praní peněz (AMLD) do maďarského práva a vytváří jedinečný nepřímý registrační systém.
Registr samotný, UBO registr, je spravován Národní daňovou a celní správou (NAV), ale údaje jsou shromažďovány a hlášeny povinnými poskytovateli služeb, jako jsou banky. Většina právnických osob registrovaných v Maďarsku je povinna identifikovat své skutečné majitele a zajistit správné hlášení těchto údajů do centrálního registru.
Kdo je skutečný majitel v Maďarsku?
Podle maďarského AML zákona je skutečný majitel fyzická osoba, která v konečném důsledku vlastní nebo kontroluje právnickou osobu. U korporací je skutečný majitel typicky identifikován dvěma hlavními způsoby.
Za prvé prostřednictvím materiálního vlastnictví, které je definováno jako osoba, která přímo nebo nepřímo vlastní nebo kontroluje nejméně 25 % akcií nebo hlasovacích práv. Za druhé prostřednictvím kontroly, která se vztahuje k osobě, která vykonává efektivní kontrolu jinými prostředky nebo má dominantní vliv, jako je právo jmenovat nebo odvolávat většinu výkonných pracovníků.
Pokud po vyčerpání všech přiměřených úsilí nelze skutečného majitele identifikovat na základě výše uvedených kritérií, zákon stanovuje náhradní mechanismus. V takových případech je vrcholový řídicí pracovník (např. výkonný pracovník) subjektu registrován jako jeho skutečný majitel.
Které subjekty musí registrovat svého skutečného majitele?
Povinnost identifikovat skutečného majitele se vztahuje téměř na všechny obchodní subjekty a nevládní organizace registrované v Maďarsku, stejně jako svěřenské správce a částečně státem vlastněné subjekty. Zákon poskytuje omezené výjimky, především pro společnosti kótované na regulovaném trhu, které podléhají ekvivalentním požadavkům EU na zveřejňování transparentnosti.
Proces identifikace a registrace skutečného majitele v Maďarsku
Registrační proces Maďarska se liší od procesu mnoha jiných zemí EU. Funguje na nepřímém modelu. Společnosti neodesílají údaje o skutečném majiteli přímo do NAV. Místo toho jsou povinny poskytovat tyto informace svým povinným poskytovatelům služeb (především bankám vedoucím jejich účty) jako součást postupů Poznej svého zákazníka (KYC).
Tito povinní poskytovatelé služeb jsou pak ze zákona povinni hlásit údaje o skutečném majiteli do NAV měsíčně. Společnost sama musí informovat své skutečné majitele o jejich statusu a skuteční majitelé mají povinnost informovat společnost o jakýchkoli změnách do 15 dnů, které pak společnost musí předat svým poskytovatelům služeb.
Veřejný přístup k maďarskému registru skutečných majitelů
Maďarský registr skutečných majitelů nenabízí obecný veřejný přístup. Přístup je omezen na příslušné orgány (jako NAV a orgány činné v trestním řízení), povinné poskytovatele služeb (např. banky, právnické firmy, auditory) pro jejich due diligence a samotný registrovaný subjekt.
Třetí strany mohou požádat o přístup po prokázání "oprávněného zájmu" a zaplacení poplatku, ale nejedná se o veřejný vyhledávací portál.
Důsledky nedodržení v Maďarsku
Maďarsko používá jedinečný sankční mechanismus soustředěný kolem skóre spolehlivosti známého jako "TT index". Primárními důsledky nedodržení jsou spíše provozní než přímé pokuty.
TT index (skóre spolehlivosti)
NAV přiděluje každému subjektu skóre "TT index". Pokud povinný poskytovatel služeb nebo veřejný orgán zjistí nesoulad mezi údaji v registru a informacemi, které má, musí to nahlásit NAV. Tyto zprávy o nesouladu snižují skóre subjektu.
klasifikace jako "nespolehlivý" a omezení transakcí
Pokud TT index subjektu klesne pod určitou hranici, je klasifikován jako "nespolehlivý". Tato klasifikace je viditelná všem povinným poskytovatelům služeb. Jakmile je subjekt považován za nespolehlivý, poskytovatelé služeb jsou ze zákona povinni odmítnout provedení jakékoli obchodní transakce překračující 4,5 milionu HUF (přibližně 11 500 €).
To může vážně narušit schopnost společnosti podnikat, provádět platby nebo přijímat prostředky.
Ukončení obchodního vztahu
Pokračující nedodržování předpisů nebo nespolehlivý status může vést k tomu, že povinné instituce, jako jsou banky, ukončí obchodní vztah se subjektem, což může potenciálně vést k uzavření bankovních účtů.
Zajistěte si soulad s předpisy a vyhněte se pokutám v Maďarsku
Správná identifikace vašeho skutečného majitele a zajištění jejich řádné registrace je kritickým právním požadavkem. Náš tým odborníků poskytuje komplexní službu, která pokrývá jak identifikaci skutečného majitele na základě vaší specifické podnikové struktury, tak kompletní zpracování registračního procesu.
Svěřením tohoto úkolu nám si můžete být jisti svou kompatibilitou a vyhnout se závažným pokutám spojeným s jakýmikoli chybami.
Pro více informací nás kontaktujte:
ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.
Betlémské nám. 6
110 00 Praha 1
e-mail: mojmir.jezek@ecovislegal.cz
www.ecovislegal.cz
O ECOVIS ježek, advokátní kancelář s.r.o.:
Česká advokátní kancelář ECOVIS ježek se ve své praxi soustřeďuje především na obchodní právo, nemovitostní právo, vedení sporů, ale i financování a bankovní právo a poskytuje plnohodnotné poradenství ve všech oblastech, a tvoří tak alternativu pro klienty mezinárodních kanceláří. Mezinárodní rozměr poskytovaných služeb je zajištěn dosavadními zkušenostmi a prostřednictvím spolupráce s předními advokátními kancelářemi ve většině evropských zemí, USA a dalších jurisdikcích v rámci sítě ECOVIS působící v 75 zemích celého světa. Členové týmu advokátní kanceláře ECOVIS ježek mají dlouholeté zkušenosti z předních mezinárodních advokátních a daňových firem v poskytování právního poradenství nadnárodním korporacím, velkým českým společnostem, ale i středním firmám a individuálním klientům. Více informací na www.ecovislegal.cz.